De geschiedenis van Dockyard

Muziekvereniging Dockyard is op 4 mei 1915 als fanfare opgericht door de werknemers van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, de RDM. Dockyard betekent in goed Nederlands “scheepswerf” en via deze naam werd de relatie met de werkgever uitgedrukt. De thuisbasis van de muziekvereniging is sinds de oprichting altijd de Rotterdamse wijk Heijplaat geweest. Wij repeteren nog steeds op het voormalige RDM-terrein, namelijk in de vroegere verbandkamer.
 DSC_0961
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (RDM) was een belangrijke scheepswerf voor scheepsnieuwbouw, scheepsreparatie en machinebouw in Rotterdam die heeft bestaan tussen 1902 en 1996. Het bedrijf bouwde 355 schepen, vrijwel allemaal zeegaand, zowel voor de koopvaardij als de marine. Ook construeerde het bedrijf brugdelen (Vianen) en boorplatforms. Op zijn hoogtepunt telde het bedrijf 7.000 personeelsleden en nam enige tijd de leidende positie onder de Nederlandse scheepswerven in.

1945-1955(1)

Het RDM-terrein en zijn gebouwen vormen samen met het Quarantaineterrein en tuindorp Heijplaat een bijzondere enclave midden in het moderne en dynamische havengebied van Rotterdam. Het wordt, samen met Delfshaven en het Scheepvaartkwartier, gezien als een havengebied met zeer hoge cultuurhistorische waarde. De afgelopen decennia is echter een deel van de gebouwen op het RDM-terrein in onbruik geraakt. Met de komst van de RDM Campus wordt een belangrijk deel van het Rotterdams industrieel erfgoed behouden en bruikbaar gemaakt voor toekomstige generaties.
DSC_0955

In de loop der jaren hebben er, door wijzigingen in de bezetting, diverse naamswijzigingen plaatsgevonden. De fanfare werd een harmonie, de harmonie werd tamboer-en trompetterkorps en nu heten we al weer een geruime tijd Muziekvereniging Dockyard.
Muziekvereniging heeft te maken met het instrumentarium dat we bespelen en de verscheidenheid aan muziekgenres die we ten gehore brengen. Het instrumentarium bestaat uit: trompet, saxofoon, trombone, bariton, sousafoon en slagwerk. De muziekgenres die we spelen zijn heel gevarieerd, van klassieke muziek tot marsmuziek en filmmuziek.
We zijn overal inzetbaar, omdat onze leden allemaal muziek kunnen lezen. Met behulp van onze instructeurs proberen wij op onze wekelijkse repetitieavond met veel plezier ons niveau te verhogen.

1915-1925(1) EERSTE VAANDEL